Anasayfa Haberler Twitter küçük şirketler için çok önemli bir gelişim aracı
Twitter küçük şirketler için çok önemli bir gelişim aracı
Pazartesi, 16 Nisan 2012 07:14

Twitter’ın 2011 cirosu 139.5 milyon dolar olarak gerçekleşti. Her ne kadar bazı çevreler Twitter’ın bir iş modeli olmadığını savunsalar da, microblog sitesi ilk günkü stratejisinden vazgeçmiyor.

 

Mikroblog sitelerinin en popüleri konumunda olan Twitter, kullanıcılarına 140 karakterlik metinler yazma imkanı veriyor ve yeni nesil iletişim aracı olarak tanımlanıyor. Twitter altı sene önce San Francisco’da Jack Dorsey, Biz Stone, Evan Williams ve Noah Glass tarafından kuruldu. Twitter’ın 2008 yılında ABD Başkanlık seçimlerinde Barack Obama tarafından kullanılması, sitenin duyulmasında en etkili faktörlerden biri oldu.

Son Oscar Töreni sırasında, dakikada 20 bin tweet atıldı. Sitenin kurucularından Jack Dorsey 2009 yılında biraz geri plana geçerek, mobil ödeme sitesi Square’ı kurdu. Bir sene önce ise geri dönerek, şirketin başkanlık konumuna geçti. Twitter’ın 2011 cirosu 139.5 milyon dolar olarak gerçekleşti. 2012 yılı beklentisi 260 milyon dolar. 2014 için hedeflenen ciro ise 540 milyon dolar. Her ne kadar bazı çevreler Twitter’ın bir iş modeli olmadığını savunsalar da, microblog sitesi stratejisinden vazgeçmiyor: Bugün 500 milyona ulaşan katılımcı sayısını artırmak, hizmetin para kazandırmasından daha öncelikli olarak kabul ediliyor. Nitekim Twitter’ın Başkanı Jack Dorsey de, ABD seçimleri sırasında elde edilen başarıyı, şimdi de

 

Fransa seçimlerinde tekrarlamak istiyor.

Bu nedenden dolayı seçimin üç güçlü adayı Nicolas Sarkozy, François Hollande ve François Bayrou’yu ziyaret etti. Her ne kadar kullanıcı sayısını artırmak temel hedef olsa da, Twitter son dönemde gelir araştırmaları da yapmaya başladı. eMarketer tarafından yapılan araştırmaya göre, şirketin 2013 cirosunun 400 milyon dolar, 2014 cirosunun da 540 milyon dolar olması bekleniyor. Bu miktar 3.7 milyar dolar gelir sağlayan sosyal paylaşım sitesi Facebook’la karşılaştırıldığında çok fazla değil, fakat Twitter’ın işi çok kolay değil. Bundan üç sene önce, Twitter’ın tek geliri, Google ile yaptığı bir anlaşmadan kaynaklanıyordu. Bu anlaşma bugün söz konusu değil. Twitter’ın en büyük gücü uluslararası bir etkiye sahip olması. Semiocast tarafından gerçekleştirilen son anlaşmaya göre, Twitter’ın ABD’deki kullanıcı sayısı 105 milyona; Brezilya’da 32 milyona; Japonya’da 30 milyona ulaşıyor.

2 bin reklam veren


Şirket cirosunun en büyük bölümü reklamdan geliyor. Bugüne kadar Twitter platformunu kullanan reklamverenlerin sayısı 2 bine ulaştı. Büyük reklamverenlerin çoğu Atlantik ötesi ülkelerden geliyor. Bu arada şirket geçtiğimiz sene, Facebook modelini uygulamaya başladı ve "self-servis" reklam kampanyalarını başlattı. Herhangi bir kullanıcı bir kaç "klik" sayesinde kendi reklamını yaratabiliyor ve bunu hedef kitleye ulaştırabiliyor. Bu, reklam bütçesi olmayan KOBİ’lere ulaşmanın en etkili yolu olarak değerlendiriliyor.

KOBİ’lere yararlarını anlatıyoruz

Twitter’ın kurucularından Jack Dorsey, bir senedir şirketin başkanlık koltuğunda. Dorsey’in dikkat çektiği konulardan birisi, Twitter’ın şirketler için çok önemli bir gelişim aracı olabileceği. Dorsey, Fransız Les Echos gazetesinde yer alan söyleşisinde, "Şirketlere, Twitter’dan nasıl yararlanabileceklerini anlatıyoruz. Onlar için her zaman başarılı bir araç olduk" diyor. Dorsey, şunları söylüyor: "Twitter üzerinde gerçekleşen sohbetler, yeni bir ürünün piyasada nasıl algıladığını yansıtıyor. Twitter kullanıcıları, markaya yönelik görüşlerini dile getiriyorlar. Dolayısıyla, Twitter karar verme sürecinde çok etkili bir araç. Bı noktadan yola çıkarak, şirketler Twitter üzerinde gerçek bir müşteri hizmet platformu oluşturabilirler. Markalar için kapsamlı bir ekosistem sunuyoruz. Bunun yanı sıra, reklam ürünlerimizden çok memnunuz."

Twitter’ın müşterileri arasında çok büyük gruplar var. Yeni filmlerinin reklamını yapan film stüdyoları, ünlü markalar bunlardan bazıları. Dorsey’in öne çıkardığı unsur ise, KOBİ’lerin de yeni müşterilere ulaşmak için Twitter’dan faydalanıyor olmaları. Dorsey’in yorumları şöyle: "ABD’de ‘Food trucks’ yani geçici restoranlara dönüştürülen kamyonlar Twitter sayesinde çok gelişme kaydetti. Bu kamyonlar nerede durduklarını Twitter sayesinde izleyicileri ile hergün paylaşıyorlar." Twitter’daki son gelişmelerden birisi de ikiüç hafta önce Posterous şirketini satın alması. Dorsey’in satın almaya yönelik değerlendirmeleri şöyle: "Her zaman Posterous’un yakın takipçisi oldum. İnanılmaz bir ekipleri var ve ürünleri bizim için son derece tamamlayıcı. Fotoğraf, video ve daha uzun metinler kullanılabilmesini sağlıyorlar. Şimdi bunu kendi ürünümüze nasıl entegre edeceğimizi araştırıyoruz."


Başarının sırrı üç kelimede saklı

Twitter’ın başarısının sırrı üç kelime ile ifade ediliyor: Basitlik, açıklık, serbestlik. 2005 yılında internet şirketi Odeo’yu yöneten Even Williams, Steve Jobs’un Apple’ı ile rekabet etmek yerine, değişim sağlayacak yeni bir düşünceye odaklanmayı tercih etti. Odeo’nun mühendislerinden biri olan Jack Dorsey, değişimi getirecek ilk yeni fikri Williams’a fısıldadı: İnternet üzerinde SMS’e benzeyen bir mesajlaşma sistemi. 2006 yılında prototip hazırdı. Sistem mesajları alıyor ve bu mesajları doğru yerlere iletiyordu.

Herkes herkesi okuyabiliyor

Twitter’da, herkesin herkesi okuyabiliyor olması da, başarının bir diğer sırrı. Facebook’ta ve MySpace’te mesajlaşma arkadaşlar arasında oluyor. Arkadaşınız olmayanlar, sizin mesajlarınızı okuyamıyor. "Bu yöntemi asla sevmedim" diyen Evan Williams’ın kendi sitesinde ise mesajlar herkes tarafından okunabiliyor. Tanımadığınız bir kişinin mesajlarını okumak için "takip et" tuşuna basmak yeterli oluyor.

50 kişiyiz ama 5 bin kişi bizim için çalışıyor

Şirketin başarısındaki üçüncü unsur ise bağımsız bilgisayar mühendislerine sahip olmak. Şirket ortaklarından "Çalışan sayımız 50, fakat 5 bin kişi bizim için  çalışıyor" diyor.

"Kullanıcı sayımız 1 milyara ulaştığında, dünyanın temposunu Twitter belirleyecek"

1996 yılında kurulan Twitter, son bir yılda yüzde 1000’in üzerinde büyüyerek online dünyayı yönetenler arasındaki yerini aldı. Mart 2006’da, San Fransisco’da prototip olarak iki haftalığına ortaya çıkan Twitter’ın, resmi başlangıcı Ağustos 2006; şirket haline gelmesi ise Mayıs 2007 yılına dayanıyor.

Twitter’ın Mayıs 2008’de kullanıcı sayısı 1.2 milyondu. Bu sayı 2009 sonunda 100 milyona ulaştı. Bugün 500 milyon. Şirket ortakları bu sayının 2013 yılında 1 milyara ulaşmasını hedefliyorlar. "Kullanıcı sayımız 1 milyara ulaştığında, dünyanın temposunu Twitter belirleyecek"diyorlar.

Twitter üzerinde gönderilen mesajların okunması için, Facebook’ta olduğu gibi ‘arkadaş’ olmak gerekmiyor. Herkes istediği herkesi izleyebiliyor. Facebook da yeni uygulaması Facebook Lite ile Twitter’a benzer bir uygulama getiriyor.

Şirketin kurucularından Evan Williams’a göre, insanlar mahremiyet duygusunu yeniden tanımlıyorlar. Williams, "İnsanlar bazı şeyleri tüm dünyaya duyurmanın son derece büyük etkiler yaratabildiği öğreniyorlar. Bugüne kadar kişisel yada mahrem olan çok şey vardı, çünkü insanlar özel olanı paylaşmanın karlı bir iş olduğunu bilmiyorlardı. Özel olanı
paylaşmak garip geliyordu. Tüm dünyaya, ‘ben öğle yemeğimi burada yiyorum’ demek garip geliyordu. Oysa insanlar online günlük yazmaktan, hayatlarından kesintileri paylaşmaktan hoşlanıyorlar. Herşeyi çevresi kapalı bir yere sığdırmayı çalışarak başarılı olunabileceğini düşünmyorum. Tüm kullanıcılarımız değer yaratıyorlar. Biz sadece 50 kişiyiz ve herşeyi biz yapamayız. Biz onlara yaşayabilecekleri en iyi deneyimi sunuyoruz" diyor.

Şirketin diğer kurucularından Biz Stone ise şöyle anlatıyor Twitter’ın insan ilişkilerine getirdiği değişimleri: Bence söz konusu olan ilişkilerden çok, ilişkileri sürdürmek. Benim arkadaşlarımın büyük bir bölümünü internette tanıştığım insanlar oluşturuyor. Fakat gerçek dünyadaki karşılaşmalar önemli olmaya devam edecek. İnsanlarla asıl tanışacağınız yerler iş, okul ve sosyal yaşam olacak. Fakat bu tanışmayı uzun vadeli bir ilişkiye dönüştürebilmek önemli. Örneğin bir konferansta tanıştığım birinin Twitter’daki kullanıcı adını bilmem, bu karşılaşmayı bir ilişkiye dönüştürme şansı yaratabilir. Bu kişinin e-mail adresine sahip olsam bile, ona e-mail göndermek, Twitter’da takip etmektan çok daha büyük bir adım. (dünya)

 

Usiad.net

 

USİAD Bildiren Dergisi

Reklam

Raporlar

Reklam

Kitaplar

Reklam