Osmanlı Devleti’nin kapitülâsyonlar çerçevesinde yabancı ülke gemilerine tanıdığı imtiyazlar, 1923’de Lozan Barış Antlaşması’yla ortadan kaldırılmıştır. 20 Nisan 1926 tarihinde kabul edilen Kabotaj Kanunu 1 Temmuz 1926’da yürürlüğe girmiştir.
Böylece; akarsularda, göllerde, Marmara denizi ile boğazlarda, bütün kara sularında ve bunlar içinde kalan körfez, liman, koy ve benzeri yerlerde, makine, yelken ve kürekle hareket eden araçları bulundurma; bunlarla mal ve yolcu taşıma hakkı Türk yurttaşlarına verilmiştir. Yabancı gemilerin yalnız Türk limanlarıyla yabancı ülkelerin limanları arasında insan ve yük taşıyabileceği kabul edilmiştir.
Özetle, eskiden yabancıların elinde olan bu faaliyetlerin sadece Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarınca yapılabilmesi sağlanmıştır.
Kabotaj Yasası ile amaçlanan Türk denizciliğinin gelişmesidir. Üç yanı denizlerle çevrili ve 8 bin kilometreyi aşkın sahil şeridi bulunan ülkemizde deniz taşımacılığını geliştirmemiz gerekmektedir.
Kaybetmiş olduğumuz haklarımızın uzun ve zorlu mücadelelerden sonra tekrar kazanmamızın 90. yılını kutluyoruz. 1 Temmuz 1926’da yürürlüğe giren Kabotaj Kanunu ile denizciliğimiz yabancı esaretinden kurtulmuş ve egemenliğine kavuşmuştur.
Karasularımızda da egemenlik ve bağımsızlık hakkını kazanarak denizciliğimizi milli bir ülkü olarak gören Büyük Önderimiz Mustafa Kemal Atatürk’ü saygıyla anıyoruz…
USİAD